Jaar van uitgave: 2011
Aantal onderdelen: 1142
Aantal microfiguren: 47
Oorspronkelijke adviesprijs: €130,-
Inleiding
De spellen zijn afzonderlijk behandeld, maar de ervaring van de combinatie van spellen is heel anders. In dit review wordt de combinatie van Draida Bay (3857), Waldurk Forest (3858), Caverns of Nathuz (3859), Castle Fortaan (3860), Ilrion (3874) en Ganrash (30170). In het spel wordt Ganrash gekoppeld aan Draida Bay, omdat deze twee vergelijkbaar zijn qua omgeving. Alle personages komen aan in Draida Bay en proberen het Koningrijk Ennen te bevrijden van de Goblins.
Het spel is te spelen met 8 personen. Er kan eventueel iemand nog de tegenstanders spelen als optie. Speelduur komt ongeveer op een uur tot vijf kwartier.
Personages
Dit zijn de personages van het spel. Alleen de King is niet speelbaar.
- Barbarian, gooi een schild en verslaat alle tegenstanders die 1 plaats van hem verwijderd zijn.
- Wizard, gooi een schild en verslaat een tegenstander vier velden verderop, ook als de tegenstander om een hoek staat.
- Druid, gooi een schild en Health Points worden aangevuld.
- Knight, gooi een schild, verplaats 2 stappen en versla de betreffende tegenstander.
- Thief, gooi een schild, versla jouw vijand en pak een goudstuk van de ‘bank’.
- Ranger, gooi een schild en verplaats een veld en schakel vijanden uit tot 5 velden ver in een rechte lijn.
- Prince, gooi en schild, versla het monster en verplaats je tot twee vakken.
- Sage, gooi een schild en pak een voorwerp tot vier velden ver op zonder jezelf te verplaatsen.
- King, Koning van Ennon is gevangen genomen door de Vampire Lord in het riool van Ilrion.
Vijanden
De verschillende Goblins in het hele spel.
- Goblin Warrior, strijder van de Goblin King. Dit figuurtje zit in 2 andere Heroica sets. De Warrior heeft een Strength van 1.
- Goblin Guardian, wachter van de Goblin King. Dit figuurtje zit ook in Ganrash. De Guardian heeft een Strength van 2.
- Goblin General, generaal van de Goblins. Hij heeft een Strength van 3.
- Goblin King, koning van de Goblins en uniek voor deze set. De Goblin King heeft een Strength van 3.
De tegenstanders in de Caverns of Nathuz.
- Vleermuis, actief in de grotten en heeft een Strength van 1.
- Golem Guardian, bewaker van de heer en heeft een Strength van 2.
- Golem Lord, heer van de Golems en heeft een Strength van 3.
De tegenstanders in Waldurk Forest.
- Spin, actief in de bos en heeft een Strength van 1.
- Werewolf, duistere wezen met een Strength van 2.
- Dark Druid, afgegleden naar de duistere machten en heeft een Strength van 3.
De tegenstanders in het riool van Ilrion.
- Vampier vleermuis, actief in het riool en heeft een Strength van 1.
- Zombie, een ondode actief in het riool. Zombie heeft een strength van 2.
- Vampire Lord, heerser die leeft in het riool van Ilrion. Hij heeft een strength van 3.
Wapens
Een speler kan een wapen kopen als diegene 3 goudstukken bezit. Ieder wapen heeft een eigenschap, die met het rollen van een Heroica Schild tot uiting komt. Een wapen kan ook weer verkocht worden voor 2 goudstukken. De Dagger zit twee keer in de ‘Bank’.
- Axe: versla alle tegenstanders, die op al jouw aangrenzende velden staan.
- Mace: versla een monster die tot en met 3 velden van jou verwijderd is, zelf als de tegenstander om een hoek staat.
- Staf: genees jezelf met maximaal 2 Health Points.
- Bow: versla een monster die tot en met 5 velden van jou verwijderd is, maar alleen in een rechte lijn.
- Dagger: versla jouw tegenstander en neem een goudstuk van de bank.
- Sword: verplaats een veld en versla jouw tegenstander.
Dranken
Verschillende dranken zijn er te vinden in het spel. De Defence en Luck Potion komen maar 1 keer voor in het hele spel. De Speed Potion en Strength Potion komen 2 keer voor in het spel. Health Potion komt 4 keer voor in het spel.
- Health Potion (Trans Red): bij inname krijg je twee Health Points.
- Luck Potion (Trans Orange): bij inname mag je opnieuw de dobbelsteen rollen
- Strength Potion (Trans Yellow): bij inname versla je jouw tegenstander.
- Speed Potion (Trans Blue): bij inname kan je tot 4 plaatsen extra verplaatsen.
- Defence Potion (Trans Green): bij inname kan je deze beurt geen Health Points verliezen.
Treasure Chests
In de Caverns of Nathuz en Castle Fortaan zijn de Treasure Chests te vinden. Als je voor een staat moet je het volgende doen.
- Gooi je een schild, dan krijg je twee goudstukken van de bank.
- Gooi je een 3, dan krijg je een goudstuk van de bank.
- Gooi je een 2, dan verlies je een Health Point.
- Gooi je een 1, dan verlies je twee Health Points
Het spel
Alle spelers beginnen in de baai op de steiger bij het schip. De jongste speler begint. Je mag niet op hetzelfde veld staan van een medespeler en moet een veld verder zetten. Hierdoor heb je in het begin dat je nog in een rij achter elkaar aan loopt. In Draida Bay kan je al snel een andere kant op lopen om dit te voorkomen. Aan Draida Bay is Ganrash gekoppeld, wat een bewaakte tentenkamp is. In Draida Bay en Ganrash zijn de Goblins te vinden.
Deze kan 1, 2, 3 of Schild zijn. Het schild betekent qua verplaatsing 4. Als je voor een tegenstander staat, moet je de confrontatie aangaan. Om een confrontatie met een tegenstander tegen te gaan, moet er met de dobbelsteen gerold worden.
- Gooi je een schedel/zwaard: Je verslaat jouw tegenstander, je raakt aantal Health Points kwijt gelijk aan Strength van jouw tegenstander en je moet een plekje terug.
- Gooi je een schedel: Je verslaat niet jouw tegenstander, je raakt aantal Health Points kwijt gelijk aan Strength van jouw tegenstander en je moet een plekje terug.
- Gooi je een zwaard: je verslaat jouw tegenstander.
- Gooi je een schild: Je verslaat jouw tegenstander.
Vanuit Draida Bay kan er een weg gevolgd worden via Waldurk Forest of via de Caverns of Nathuz. Via Waldurk Forest kom je in aanraking met weerwolven en spinnen. Op twee plekken is een Trans Blue 2 x 2 Dish te vinden. Als je daar op staat kan je een schild verplaatsen en moet op een 2 x 2 DBG Jumper staan. Zo kan je de andere spelers blokkeren. Als je de Dark Druid hebt verslagen, dan krijg je de Chalice of Life. Vanuit Waldurk Forest kom je uit bij de toegangspoort van Castle Fortaan.
De route via de Caverns of Nathuz brengt je in aanraking met Golems en vleermuizen. Onderweg zijn fakkels te vinden en als je er een in bezit hebt, dan mag je bij iedere worp +1 bij op tellen. Als je bent verslagen door vijand, dan raak je de fakkel kwijt. Op verschillende plekken is een 1 x 2 Plate met daarop 1 x 1 Round Plates te vinden. Dit zijn rotsen die de doorgang blokkeren. Als je daar voor staat, moet je gaan rollen met de dobbelsteen.
- Gooi je een 1 of 2, doe dan een stap terug.
- Gooi je 3, dan mag je de rots verwijderen.
- Gooi je een schild, dan mag je door de rots heen.
Aan het eind van de grotten kom je de Golem King tegen, die de diepste grot blokkeert. Als de Golem King verslagen is, kom je de Scepter of Summoning tegen. Deze weg komt uit in de cel van Castle Fortaan.
Intussen is het mogelijk dat je door alle tegenstanders de Health Points kwijt bent. Als dat het geval is, dan moet je met de dobbelsteen rollen om de Health Points aan te vullen. Als alle Health Points zijn aangevuld, kan je verder spelen.
Eenmaal aangekomen in Castle Fortaan, zijn er verschillende Goblin Warriors en Guards op het pad richting de Goblin King. Het is mogelijk om deuren te vermijden, maar vereist een langere route. Via de toegangspoort moet eerst links uitgeweken worden om een sleutel te pakken. Vanuit de Caverns of Nathuz kom je uit in de cel, waarin een Treasure Chest staat en een sleutel te vinden is (om daarmee de cel te openen). Vanuit twee richtingen is het mogelijk om de troonzaal te bereiken en daarin is de Goblin King te vinden. In deze ruimte is ook een “Helmet of Protection” te vinden. Deze helm kan je opzetten en geeft extra Health Point. Als de Goblin King verslagen is, kan de route voortgezet worden naar Ilrion.
Omgeving verandert behoorlijk en in het riool lopen zombies rond. Onderweg kom je doodskisten tegen. Als je hier voor staat, moet je met de dobbelsteen rollen.
- Gooi je een schild, dan krijg je een goudstuk van de bank en mag de kist verwijderd worden.
- Gooi je een 3, dan mag de kist verwijderd worden.
- Gooi je een 2, dan verlies je een Health Point en er verschijnt een vleermuis. Die moet je direct confronteren.
- Gooi je een 1, dan verlies je een Health Point en moet je een stap achteruit.
Tijdens de tocht komt je ook in aanraking met de ‘Giant Vampire Bat’. Deze heeft een eigen Health Bar, die voor zorgt dat deze niet zomaar verslagen is.
- Gooi je een schild of een 3, dan verwijder je een Health point en mag je doorvechten.
- Gooi je een 2, dan verlies je het aantal Health Points wat jouw tegenstander op dat moment heeft en moet je een stap achteruit.
- Gooi je een 1, verwijder eerst een Health point van de tegenstander dan verlies je het aantal Health Points wat jouw tegenstander op dat moment heeft en moet je een stap achteruit.
De Vampire Lord is de laatste vijand en dan kan de Koning bevrijd worden. Dan is het spel afgelopen. Degene die de meeste schatten heeft bemachtigd is de winnaar. Als er gelijkspel is, dan tellen de goudstukken mee. Is er ook gelijkspel met het aantal goudstukken, dan worden de verslagen vijanden vergeleken.
Conclusie
Het volledige spel maakt meer gebruik van onderdelen van het spel. De kans dat een speler een pauze moet nemen om te helen is aanwezig. De verschillende routes zorgen voor een verspreiding van de spelers. De weg van Nathuz lijkt is langer, maar komt meteen verder is het spel. Hierdoor loop je wel veel tegenstanders mis en komt misschien iets saaier over. De wapens kunnen makkelijker gekocht en gebruikt worden gezien de duur van het spel. Bij ieder los spel lijkt het alsof je net begint en met het volledige spel heb je een relatief rustige start met Draida Bay en vervolgens extra uitdagingen in Nathuz en Waldurk.