Het begin
Hoewel er in 1994 met Spyrius al stap was het zet, kwam er in 2001 een vernieuwend thema in de winkels terecht: Alpha Team. Het eerste thema dat meer gericht was op spionage, gadgets en actie. Het thema begon niet met de sets, maar met een videospel. In 2000 kwam het videospel uit waarin je de leden van Alpha Team moet bevrijden en Ogel moet stoppen, die de hele wereld op de knieën wil brengen met zijn ‘Evil Orbs’.
De lijn in 2001 had een vergelijkbare opzet, maar de focus lag meer op voertuigen en gadgets en minder op het bevrijden van leden. Dit was de tijd waarin minifiguren allemaal een naam hadden (net als bij Knights Kingdom, Adventurers en Life on Mars). Dash de bewegingsexpert, Crunch de explosievenexpert, Radia de laserexpert, Charge de elektriciteitsexpert, Cam de voertuigenexpert en Flex was de touwexpert. Het team weet de productie en verspreiding van de ‘Evil orbs’ te stoppen en Ogel ontsnapt.
Alpha Team komt met een nieuwe reeks in 2002 en dan volledig onder water. Ogel heeft nieuwe ‘Mutant Orbs’ ontwikkeld en heeft daarmee verschillende dieren mee gemuteerd. Dezelfde personages komen terug in deze serie. Ook hier weet het team Ogel te verslaan en Ogel ontsnapt met de capsule van de Mutant Squid. Bij deze sets zijn verschillende onderdelen te vinden uit andere thema’s. Onderdelen van Bionicle en Jack Stone zijn terug te vinden in de Alpha Team sets. Dat ging ten koste van het uiterlijk van de sets. In hetzelfde jaar werden de Curved Slopes geïntroduceerd en zorgde ook voor een ander uiterlijk in de sets.
Uitstapjes
In hetzelfde jaar kwam Lego met Spybotics. Technic sets met via IR bestuurbare modules te vinden. Hier kon je ook mee programmeren met software vergelijkbaar met de RCX van Mindstorms. Met de software kon ook een aantal missies uitgevoerd worden.
In 2003 was er geen vervolg van Alpha Team, maar wel een bijzondere verschijning in World City. Daarin zijn er in 4 sets een ‘Special Agent’ in zit.
Het einde van Alpha Team
Alpha Team ging verder in 2004, waarbij Ogel de Orbs heeft veranderd in ‘Ice Orbs’. Alpha Team kent dan twee invallers. Crunch en Cam zijn dan vervangen voor Diamand Tooth als mijnexpert en Arrow als monteur/voertuigenexpert. De voertuigen van Alpha Team hebben allemaal een transformeerfunctie, waarbij de een beter geslaagd was dan de ander. Het verhaal eindigt met Ogel die het hele team in ijs heeft gevangen. In 2005 komen er nog 2 sets uit. Dan is er ineens een Special Agent genaamd Zed die het team bevrijdt en Ogel verslaat.
Terugkeer van Spionage
Dan is het een tijdje stil qua spionage, totdat Agents in 2008 in de winkels verschijnt. Hier was iets meer ontwikkeling in de personages gestopt. Het Agents team worden afzonderlijk op pad gestuurd om iets te bemachtigen. Iedere agent heeft zijn eigen missie en er is een grote vijand met allerlei verschillende handlangers met eigen trekjes of eigenschappen. Het Agents team onder leiding van Chase had twee experts: Fuse als computerexpert en Trace als code-expert. De andere agenten hadden geen specialisatie en waren bekend onder Swift, Swipe en Charge. De grote vijand van de serie is Dr. Inferno en heeft handlangers in zwart-oranje jumpsuits. Gold Tooth heeft een gouden tand en goudgekleurde haren. Fire-Arm heeft een mechanische arm met kanon daarin verwerkt. Zo heeft iedere handlanger iets unieks in uiterlijke kenmerken. Dollar-Bill is een handlanger in pak met een klein subtiel logo van Dr. Inferno. Het waren misschien eendimensionale schurken, maar wel duidelijke kenmerken die ze van elkaar onderscheiden.
In 2014 kwam het vervolg op Agents en dit was Ultra Agents. Deze serie ging een stapje verder en ging meer de kant op van Sci-Fi. Waarbij de Ultra Agents het opnemen tegen gethematiseerde antagonisten. De een was gericht op het creëren van orkanen, de ander had een grote boormachine en zo had iedere schurk een thema. De grote schurk van het thema was Antimatter die portalen kon maken.
Conclusie
Het is inmiddels een tijd stil op het gebied van spionage in thema’s. Alpha Team zorgde voor een vernieuwing in actiethema’s en voor meer aandacht op voertuigen. Toch denk ik dat Agents het beste spionage thema was. De agenten hebben een duidelijke georganiseerde tegenstander en duidelijke missies. Het enige minpunt is, dat het niet goed combineert met City. Het voelt vaak futuristisch aan, maar zou prima moeten passen bij City. De voertuigen van Agents waren goed ontwikkeld (op een paar na van Agents 2.0). Ultra Agents heeft een stap te ver gezet op het gebied van Sci-Fi en daardoor minder makkelijk te combineren met andere thema’s.