Wat is een LOWLUG Meeting?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
workfromtheheart
Site Admin
Berichten: 753
Lid geworden op: wo nov 04, 2020 4:35 pm
Contacteer:

 
Ondanks dat we als LOWLUG al ruim 20 jaar meetings organiseren, is het steeds veranderende LEGO-landschap met verschillende soorten evenementen, toch eens leuk om een meeting eens te definiëren. Wellicht ook fijn voor mensen die voor het eerst overwegen om naar zo'n meeting te komen. 

Doorgaans houden drie keer per jaar een meeting. Over het algemeen regelt één van de leden een locatie waar we terecht kunnen. Dat kan een buurthuis zijn, maar ook scholen, raadzalen en oefenruimtes van de brandweer hebben we intussen al voorbij zien komen. Om het gebruik van de locatie te kunnen bekostigen vragen we een kleine bijdrage van iedereen. De laatste jaren hebben we steeds vaker locaties die ons niet veel geld kosten, dan gebruiken we die bijdrage om ervoor te zorgen dat iedereen koffie en thee kan drinken en wellicht ook wel wat lekkers daarbij. (Soms neemt iemand ook gewoon spontaan wat lekkers mee).

Op een meeting komen doorgaans tussen de 40 tot 60 leden af. De meeste mensen nemen dan ook een MOC mee, in verschillende stadia van gereedheid. Er is geen tafelindeling, wat zeker de eerste keer wat verwarrend kan zijn, maar er is altijd een plekje voor een bouwwerk. Na het neerzetten van de MOC is het doorgaans tijd voor het eerste bakje koffie of thee en het eerste praatje. Als je tijdens het opbouwen natuurlijk al niet aan de praat bent geraakt. De deuren van de meeting zijn meestal geopend van 10 tot 5, maar dat zijn zeker geen verplichte aanwezigheidstijden. Binnenkomen kan wanneer je wil, net als weer gaan. 

Het grootste gedeelte van de dag is het lekker rondlopen, MOC's kijken en met verschillende mensen kletsen. Dat gaat makkelijk af, want we hebben een gezamenlijke interesse, LEGO! Vervolgens gaat het gesprek vaak alle kanten op en haken mensen wel aan. 

De meeste meetings hebben laagdrempelige activiteiten die ook weer door verschillende leden georganiseerd worden. Sets verdelen, BINGO spelen, met Technic wagens racen, quizzen met onmogelijke vragen (over LEGO), noem het maar op. Naast dat de drempel om mee te doen vaak laag is, is ook de drempel om iets te organiseren laag.

Een andere leuke gewoonte is het meenemen van een ruilbak. Lekker de onderdelen waar je zelf niet zo het nut van inziet, ruilen met iemand die daar heel enthousiast van word en allerlei mogelijkheden ziet. Het ruimt heerlijk op en je komt soms interessante dingen tegen in de verschillende ruilbakken. 

Na de meeting zijn vaak initiatieven om met een groepje nog wat te gaan eten, om zo de dag goed af te sluiten en het plezier nog even wat te verlengen. 

Een meeting is niet een evenement met betalende bezoekers, verkoopstandjes en veel te dure horeca. Maar een meeting is wel een ontspannen dagje waarbij je de meest uitlopende bouwwerken ziet en met de bouwer daarvan ongestoord een heel gesprek kan voeren. Vaak kom je na zo'n dag moe maar voldaan weer in huis en waarschijnlijk weer geïnspireerd om zelf aan de slag te gaan met onze favoriete plastic blokjes. 

Wat is voor jou de beste beschrijving van een LOWLUG meeting?  
 

 
 
 
Gebruikersavatar
VlieBricker
Premium
Berichten: 273
Lid geworden op: za jan 16, 2021 12:55 pm
Locatie: Vlieland

Ik vind dat je dit uitstekend verwoord hebt WftH, het is precies zoals ik, tenminste, de dag van gisteren heb beleefd! 
En dan heb je nog niets eens gehad over Frank en z'n bouwploeg die  🧝🏻‍♀️🧝🏻🧝‍♂️ Rivendell 🧙🏻‍♂️ in elkaar wist te zetten.
 
 
 
Gebruikersavatar
Afol71
Premium
Berichten: 1560
Lid geworden op: do feb 18, 2021 2:48 pm
Locatie: Tussen R’daal en BoZ

Als newbie kan ik de beschrijving volledig bevestigen.
En vooraf was ik benieuwd of ik me hier een dag zou kunnen vermaken, maar voor dat ik het wist wat het 17:00 uur. Tijd vliegt als je het naar je zin hebt :duim: (Er is bijna tijd te kort, zo overlappen de verschillende activiteiten elkaar wel eens waardoor je bijna keuzestress zou krijgen :cool:).
Ook had ik vooraf geen beeld bij de omvang, en waren we met meer dan ik me vooraf kon indenken. Leuk om iedereen te zien en inderdaad gewoon een hele dag kunt bezig zijn met je hobby, LEGO!
 
 
Gebruikersavatar
Bricknook
Premium
Berichten: 428
Lid geworden op: za nov 14, 2020 11:02 am

-Ongestoord en ongedwongen 'onder ons' ouwehoeren over LEGO, enerzijds aan de hand van MOCs/WIPs die leden meenemen, anderzijds aan de hand van nieuwe aankondigingen van LEGO zelf;
-Een wedstrijdje (ACC, ren je rot, in het verleden ook Wacky Race, Blind Bouwen, of in koppels bouwen waarbij je iedere deelnemer maar 1 hand mag gebruiken);
-Andere gezelschapsevenementen (Bingo, Sets verdelen)
-LEGO-spulletjes ruilen;
-Overdracht van vooraf verkochte waar;
-Eventueel: een strooi- of uitdeelsessie van een Lowlugger, die veel te veel LEGO heeft;
-Eventueel: met enkele andere Lowluggers ergens uit eten.

Je hoeft niet de hele dag aanwezig te zijn. Als je in de loop van de dag weer gaat, of pas in de loop van de dag binnen komt vallen: ook prima.

GEEN koop & verkoop 'on the spot';
GEEN (of zo min mogelijk) kinderen en buitenstaanders.
Gebruikersavatar
koffiemoc
Premium
Berichten: 435
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 12:54 pm
Contacteer:

Nou, die omschrijving van WftH is al aardig compleet.

Er komt weleens een niet-lid die een relatie heeft met de locatie of met een van de leden. Zoals mevrouw Koffiemoc. :fluiten:

Kwa aktiviteiten kan ik nog bedenken dat er weleens workshops zijn gegeven. Door René, over (LED) techniek. Of een fotograaf (een kennis van een van de leden geloof ik) die tips gaf en je moc echt mooi op de foto zette.

De meeting wordt ook wel gebruikt om plannen voor een gezamenlijk project/layout even door te nemen of alvast een kleinere proefversie op te bouwen.

Er neemt ook wel eens iemand een nieuwe echt grote set mee, die vaak ter plekke gebouwd wordt. Kun je nog eens goed kijken en besluiten - of herbetwijfelen - of je 'ḿ zelf ook wil kopen. :lol:
 
Maar inderdaad: de hoofdmoot is veel kletsen. En dat je dan aan het einde nog niet iedereen gesproken hebt. Feitelijk was GLOP* toch wel een goeie ladingdekkende naam geweest, tenminste voor de meetings. En inspirerend. Als mijn zin-in-bricks een dipje heeft, is dat na een meeting altijd helemaal omgezet in een high. :love:
 
 
*GLOP = Gezellige Lego Ontmoetings Plek. De naam die voorafging aan Lowlug.
Gebruikersavatar
Stuifzand
Site Admin
Berichten: 2090
Lid geworden op: di nov 03, 2020 10:02 am
Locatie: Meijel
Contacteer:

Admin edit:
stukje weggeknipt, want niet op z'n plaats in dit forum
Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4104
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Prima omschrijvingen die ik hier lees.
Gebruikersavatar
Redel57
Premium
Berichten: 12
Lid geworden op: za nov 28, 2020 6:06 pm
Locatie: Rotterdam

Het zal voor mij de eerste keer worden om een meeting in Lelystad bij te wonen. Maar om op de juiste plek terecht te komen, zou ik heel graag het adres weten.
Gebruikersavatar
Large
Premium
Berichten: 761
Lid geworden op: za nov 07, 2020 12:05 pm
Locatie: Berkel

Redel57 schreef: vr jan 12, 2024 3:42 pm Het zal voor mij de eerste keer worden om een meeting in Lelystad bij te wonen. Maar om op de juiste plek terecht te komen, zou ik heel graag het adres weten.

 
Geen zorgen, dat wordt tijdig aangekondigd met alle benodigde gegevens hier op het forum  :)
 
Gebruikersavatar
SamtheChemist
Premium
Berichten: 523
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 6:19 am
Locatie: Woudenberg
Contacteer:

Prima omschrijving moet ik zeggen ik heb er niets aan toe te voegen.
Gebruikersavatar
Moos
Premium
Berichten: 48
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 7:25 pm
Contacteer:

Als je nieuw bent op dit forum en nog steeds zit te twijfelen of je wel zal gaan zeg ik DOEN.
Ik kan mijn twijfels nog wel herinneren; zal ik wel zo'n eind rijden om een stel lego gekkies te ontmoeten?

Ik ben blij dat ik toen vanuit Hoorn helemaal naar Drachten ben gereden!
Lekker een paar uur in een Lego bubble; bouwwerken bekijken, bouwtechnieken ontdekken, kennismaken met zielsverwanten.
Echt een toevoeging aan dat gefreubel achter je oude eettafel op zolder.
Ik ga erg mijn best doen om 10 maart weer van de partij te zijn.
 
Gebruikersavatar
Afol71
Premium
Berichten: 1560
Lid geworden op: do feb 18, 2021 2:48 pm
Locatie: Tussen R’daal en BoZ

+1.
Ik herken me volledig in het verhaal van mijn bovenbuurman :duim:
Gebruikersavatar
HoodedOne
Premium
Berichten: 261
Lid geworden op: wo jan 13, 2021 2:54 pm

Ondanks dat ik nog niet zelf naar een meeting ben geweest. Wil ik even een balletje opgooien voor een mogelijke locatie.
Sommige zullen misschien de legowinkel brickfever in Oisterwijk al kennen. Maar op pakweg 100 meter zit het wijkcentrum (https://www.wijkcentrumpannenschuur.nl/ ). Daarnaast zit er aan het plein voor het wijkcentrum nog een Jumbo supermarkt, en een cafetaria met ruimte om te zitten eten. Als er interesse is wil ik best eens informeren, naar kosten e.d.
Gebruikersavatar
workfromtheheart
Site Admin
Berichten: 753
Lid geworden op: wo nov 04, 2020 4:35 pm
Contacteer:

Bedankt voor het aanbod. Voor dit jaar (en waarschijnlijk volgend jaar) zitten we al netjes op onze drie locaties per jaar. Maar we houden je aanbod in gedachten voor de toekomst 👍
Plaats reactie