Forum

Meldingen
Alles wissen

Monofig starter pack / LGBTQIA+ set

Pagina 1 / 2

Lego zal op 1 juni een kleurrijke set aanbieden dat een pachtig statement afgeeft dat Lego echt voor iedereen is, maar ook een geweldige starter pack is voor iedereen die een monofig collectie wil beginnen.

Naamloos
Citeren
Topic starter Geplaatst : 20 mei 2021 15:25
Henk
 Henk

Twee vragen schieten mij spontaan te binnen:

-gaat deze set in elke lego-shop wereldwijd worden aangeboden of slaan lego-shops in sommige landen beleefd over (an sich kan het wereldwijd want de setnaam geeft geen letterlijke verwijzing naar LGBTQIA, dus men kan de achterliggende strekking negeren)

-gaat lego aan de opbrengst van deze statement verdienen of wordt er gedoneerd aan een goed doel in deze danwel een voorlichtingscampagne

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 20 mei 2021 15:59

Ik vind dit een leuke set, en een goed initiatief van LEGO duim  

@Henk, goede vragen. Ik heb de antwoorden niet per se, maar kan wel een poging doen:

1. Het zou mooi zijn als de set wereldwijd te koop zou zijn, maar ik vraag me ook af of ie in bijvoorbeeld China en het Midden-Oosten ook in de winkels zal komen te liggen, ondanks de subtiliteit. Als dat niet zo is, kunnen mensen daar 'm hopelijk wel online bestellen.

2. Beide smile   LEGO blijft natuurlijk een commercieel bedrijf, dus moet geld verdienen aan de verkoop. Maar blijkbaar gaat 25% van de winst op elke verkochte LEGO set (dus niet alleen deze specifieke set) naar The LEGO Foundation, waarmee ze goede doelen steunen. Dat las ik in ieder geval in een reactie van LEGO op Instagram:

Screenshot 20210522 122222

Meer info over dit initiatief: https://www.lego.com/nl-nl/page/everyone-is-awesome

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 22 mei 2021 12:32
Henk and Koolin liked
Raven

Deze basic kleuren heeft iedere monochrome verzamelaar (bestaat er zoiets look  ) in bezit. De makkelijskt verklrijgbare odnerdelen. Een aantal zijn best lastig maar ik heb bv geen haast er mee. Af en toe kom ik iets tegen en dan heb je er weer iets bij. Zo kwam ik vorige week Sand-Red beentjes tegen. Ach ja je moet iets te verzamelen hebben toch gehgeh  

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 23 mei 2021 10:59
ggj
 ggj

Ik dacht dat Lego het standpunt had geen sets te maken met een politiek of militair thema?

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 23 mei 2021 14:29
Raven

Dit is dan ook een menselijk thema.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 23 mei 2021 14:49
Stuifzand liked
LegoRK

Dit is niet specifiek alleen verschil in geaardheid of hoe men zich voelt, maar het gaat om allerlei verschillen. Tenminste werd dat zo niet geuit in het filmpje dat ik er over gezien heb en werd het algemeen gehouden. 

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 23 mei 2021 15:37
Geplaatst door: @ggj

Ik dacht dat Lego het standpunt had geen sets te maken met een politiek of militair thema?

Wat ziet er voor politiek of militair standpunt achter "iedereen is super"?

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 23 mei 2021 15:51

Uiteraard kwam dit ook op social media ter sprake(wespennest 😬), dus hierbij een/de reactie daarop van LEGO 👍 

Untitled

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 23 mei 2021 17:25
Koolin liked

Zoals LEGO het verwoord is het inderdaad niet politiek getint. Maar het is natuurlijk wel zo dat het thema 'diversiteit' een groot politiek thema is. Volgens mij is het een ideologie die niet bepaald neutraal is. Als je op een andere lijn zit, dan kan het zomaar zijn dat je 'gecanceld' wordt. Lees bijvoorbeeld dit: https://www.ewmagazine.nl/nederland/opinie/2021/05/de-plaag-van-woke-expats-op-universiteiten-231272w/ Mijn conclusie vooralsnog is dat LEGO zich op glad ijs begeeft.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 25 mei 2021 09:15
Rijkvv liked
ggj
 ggj

Daar doelde ik op ja

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 25 mei 2021 11:04
Henk
 Henk

Ik wacht met spanning op een Aboriginals-set, een slavernij-set, een Palestina-set, een indianen-set en/of een Oeigoeren-set.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 25 mei 2021 11:29

Ik zou het allemaal kopen! duim  

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 25 mei 2021 11:42
Geplaatst door: @evert-jan

Volgens mij is het een ideologie die niet bepaald neutraal is

Sinds wanneer is diversiteit een ideologie?

Blanke-cis-hetero-mannen denken nogal eens dat dat de norm is en de rest een keuze. Laat ik je vertellen, dat is niet zo. Er zijn meer mensen die niet onder die noemer vallen dan wel.

En die mensen zitten al sinds eeuwen tegen de belevingswereld van blanke-cis-hetero-mannen aan te kijken. Waarin zij zich niet herkennen maar waar zij zich wel in moeten handhaven. Zonder keuze, want het is geen keuze.

Dit gaat bij mij echt wel gedisplayed worden. Ik ben erg blij met deze set.

Spoiler
En dan nog iets

Ik heb enorm getwijfeld of ik hier op zou reageren. Omdat ik zo'n ontzettend aangepaste lesbiënne ben. Eentje "die tenminste normaal doet". Dat hebben we geleerd namelijk, om ons zo te handhaven.

Maar ik doe het toch, met het gevaar dat er woorden komen. Dat is dan maar zo. Als iedereen altijd z'n mond houdt verandert er niks.

Maar het feit dat ik hierover twijfel vind ik wel pijnlijk.

Geplaatst door: @henk

Ik wacht met spanning op een Aboriginals-set, een slavernij-set, een Palestina-set, een indianen-set en/of een Oeigoeren-set.

Ik weet niet eens wat ik hierop moet zeggen. confused  

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 25 mei 2021 12:36
Twan liked
Henk
 Henk

@stuifzand: een ideologie is een stelsel/geheel van denkbeelden/opvattingen/ideeen. Met de set (met de naam :everyone is awesome) geeft Lego blijk dat zij  de opvattingen/denkbeelden (lees ideologie) aanhangen dat diversiteit (in afkomst/geaardheid/etc) een goede/natuurlijke/gelijkwaardige/etc zaak is. Er zijn hele volksstammen die een hele andere set van opvattingen/denkbeelden (lees ideologie) aanhangen mbt tot diversiteit. Die vinden dat een ziekte, een afwijking, minderwaardig, duivels etc.

"Ik weet niet eens wat ik hierop moet zeggen." 

Nee, het lijkt me niet dat daar wat op te zeggen valt tenzij het leed van een homosexueel in Iran erger wordt bevonden dan het leed van een Oeigoer in een chinees concentratiekamp.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 25 mei 2021 12:59
Large
Geplaatst door: @evert-jan

Lees bijvoorbeeld dit:

Nee hoor want het zit achter een betaalmuur...

Het is een statement wat uitdraagt dat Lego acceptatie van diversiteit als de norm acht.

Ik zie het veroordelen van Lego om wille van dit statement eerder als je op glad ijs begeven dan andersom.

De politieke discussie zit hem in hoe we als samenleving beter mee omgaan met diversiteit, en eventueel corrigeren wat in het verleden fout ging.

Die twee dingen zie ik toch echt los van elkaar.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 25 mei 2021 13:00
Stuifzand liked

Er zijn hele volksstammen die een hele andere set van opvattingen/denkbeelden (lees ideologie) aanhangen mbt tot diversiteit.

Gelukkig is daar al een perfecte oplossing voor: die mensen hóéven deze Lego set niet per se te kopen als ze dat niet willen.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 25 mei 2021 16:31
KlaasK liked
KlaasK

@stuifzand: (...)

"Ik weet niet eens wat ik hierop moet zeggen." 

Nee, het lijkt me niet dat daar wat op te zeggen valt tenzij het leed van een homosexueel in Iran erger wordt bevonden dan het leed van een Oeigoer in een chinees concentratiekamp.

Pas toch op met het leed van de een uit te spelen tegen het leed van een ander.

Je kunt veel vinden van de set. 

Je kunt veel vinden van maatschappelijke ontwikkelingen op het gebied van inclusiviteit enz.

Maar vergeet niet dat er leed schuilgaat achter deze ontwikkelingen.

---

Vanuit mijn visie en overtuiging valt er zeker veel over te zeggen, ik maak echter bewust de keuze dat hier niet publiek te doen, juist vanwege het besef van leed en oud zeer enz. Diepe emoties laten zich niet in forumberichten bespreken.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 25 mei 2021 16:33
Aangord liked

Dat er anno 2021 in Nederland nog überhaupt discussie moet zijn over of het wel gezegd mag worden dat iedereen gelijk is, vind ik al ongelooflijk op zich.
Ik dacht dat we daar al een stukje verder in ontwikkeld waren look  

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 25 mei 2021 16:44
Aangord, Brick_Rebel en UrbanErwin 1 heeft het geliked
KlaasK

In die beknopte samenvatting zal ieder zich hopelijk zeker kunnen vinden. Echter, wat bedoelt een ieder precies met die zin? 

Er liggen nog wel wat vervolgvragen achter en onder.

Om een heel abstract voorbeeld te geven: is iemand die niet vindt dat iedereen gelijk is, net zo gelijk als iemand die wel vindt dat iedereen gelijk is?

Nou ja, daar kun je uren over filosoferen denk ik zo.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 25 mei 2021 16:52
Geplaatst door: @klaask

Om een heel abstract voorbeeld te geven: is iemand die niet vindt dat iedereen gelijk is, net zo gelijk als iemand die wel vindt dat iedereen gelijk is?

Yep duim  

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 25 mei 2021 17:16
KlaasK liked
Large

Ik vind Lego al jaren iets wat mensen juist verbind ongeacht hun achtergrond en diversiteit. Deze set vind ik een viering daarvan.

Ikzelf heb door Lego vrienden die ik anders wellicht niet had gehad omdat we keuzes maken die ons leven verder een andere invulling geven.

En juist het afgelopen jaar merk ik wat een gemis het is om al die achtergronden en diversiteit niet met enige regelmaat om mij heen te hebben.

Ik mis jullie, allemaal sleep  

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 25 mei 2021 19:54
Brick_Rebel, Berthil en Raven 2 heeft het geliked
Rick
 Rick

Ik verbaas me ook een beetje over de discussie.

Artikel 1 van de grondwet uitgebeeld in LEGO zou toch niet zo controversieel moeten zijn zou je zeggen.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 25 mei 2021 20:27
Aangord and Mahj liked
Mahj
 Mahj

Als je de acceptatie van trans mensen, van niet-hetero mensen, van mensen van kleur "politiek" noemt, of op een andere manier twijfelachtig vindt, dan lijkt de boodschap mij duidelijk. Gooi je Lego op Marktplaats, want dit is niet de hobby voor jou.

De rechten en waardigheid van je medemens in twijfel stellen lijkt me geen goede basis voor discussie. Mocht je je door een dergelijke mening niet welkom voelen; MOOI.

Intolerantie is niet iets om te tolereren.

Als je zowel schapen als wolven tolereert, hou je alleen maar wolven over.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 25 mei 2021 23:09
WvdP
 WvdP

Geerten Waling schrijft o.a.:

De kern van het probleem is een klein doch venijnig groepje activistische academici. Onder het mom van ogenschijnlijk onschuldige idealen als ‘diversiteit’ en ‘inclusie’ dwingen zij radicale veranderingen af. Denk aan het expliciet voortrekken van kandidaten uit ‘ondervertegenwoordigde groepen’ bij sollicitatieprocedures.

Ook eisen deze radicalen de ‘dekolonisatie’ van de studiecurricula. Die moeten worden gezuiverd van mannelijke, ‘witte’ en anderszins ‘eurocentrische’ literatuur. Plato, Kant of Einstein? Weg ermee! Want anders, zo dreigen de activisten, is de universiteit niet divers en inclusief genoeg voor studenten en medewerkers uit minderheidsgroepen – en derhalve ‘onveilig’. Eenieder die zich verzet tegen hun culturele revolutie, verklaren zij buiten de morele orde met wilde beschuldigingen van racisme, seksisme, fascisme, enzovoort. (...)

Iedere faculteit of vakgroep maakt graag goede sier met buitenlandse wetenschappers. Mensen met een internationale reputatie en een cv vol gerenommeerde universiteiten zoals Oxford of Harvard. Alleen daarom al, maar ook vanwege hun vlekkeloze Engels, gaat de voorkeur algauw uit naar Angelsaksische sollicitanten.

Eenmaal aangenomen blijken die academische expats dikwijls niet zo briljant als gehoopt, maar wel gaan velen zich bemoeien met het reilen en zeilen op de universiteit. In vakvergaderingen en medezeggenschaps­raden bijvoorbeeld, waar iedereen opeens Engels moet spreken. Hun onwil om Nederlands te leren is onbeleefd, maar ook in hun voordeel: in vloeiend Engels weten ze hun Nederlandse collega’s te intimideren en overrompelen met allerlei ‘woke’ eisen.

Na een paar profijtelijke jaren in het welvarende Nederland trekken die academische nomaden vrolijk verder. Als een sprinkhanenplaag, een spoor van vernieling achterlatend. Want hun strijd om dekolonisatie, diversiteit en inclusie op Nederlandse universiteiten leidt juist tot het omgekeerde: een door Amerika gekoloniseerde, ‘woke’ monocultuur die intolerant is voor afwijkende meningen. Geen prettig beeld, zeker niet voor een kennissamenleving.

Ik kan niet goed beoordelen in hoeverre Waling hier een punt heeft. Wel heb ik zéér mijn bedenkingen bij de 'cancel-cultuur' die af en toe de kop opsteekt. En als historicus ben ik erg blij dat binnen de geschiedwetenschap er steeds meer aandacht is voor vrouwen, minderheden en andere groepen waarvoor historici vroeger weinig belangstelling hadden, maar je ontkomt er niet aan om (zeker waar het gaat om Europese geschiedenis) je ook te richten op de blanke cis-hetero mannen. Of je het nou leuk vindt of niet, die hebben tot diep in de 20e eeuw nou eenmaal de grootste invloed gehad op het vormen van de maatschappij zoals we die nu kennen. Het zou heel vreemd zijn om dat te 'cancelen' omdat we daar tegenwoordig anders tegenaan kijken!
(Wellicht ten overvloede: wel blij dat er steeds meer aandacht is voor hoe andere groepen zich binnen dat keurslijf staande hebben gehouden, zich hebben ontwikkeld en zich aan dat keurslijf hebben weten te ontworstelen.)

Je kunt 'diversiteit' om verschillende manieren omarmen. Als je dat doet zoals de 'woke'-beweging die Waling schetst, denk ik dat je dat op een heel verkeerde manier doet (en dat je daarmee ook jezelf tegenspreekt). Als je dat doet door te accepteren dat er verschillen zijn tussen mensen, maar dat iedereen gelijkwaardig is en mee mag doen, lijkt me dat een stuk gezonder. Ik kan me wel vinden in het "Everyone is awesome" en ik vind het leuk dat TLC daar op deze manier uiting aan geeft.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 25 mei 2021 23:44
Aangord, Brick_Rebel en LegoRK 1 heeft het geliked
Henk
 Henk
Geplaatst door: @aliencat

Dat er anno 2021 in Nederland nog überhaupt discussie moet zijn over of het wel gezegd mag worden dat iedereen gelijk is, vind ik al ongelooflijk op zich.
Ik dacht dat we daar al een stukje verder in ontwikkeld waren look  

Anno 2021 zijn we in Nederland inmiddels gewoon met termen als "achterlijk geloof", "kopvodden" en "willen jullie meer of minder Marokkanen", is Amsterdam al lang niet meer de "homohoofdstad van de wereld" waar 2 mannen hand in hand veilig over straat kunnen lopen en vindt een aanzienlijk deel van de bevolking homoseksualiteit afkeurenswaardig/een ziekte/een afwijking. Daarbij bleek recent bij een grote politieke partij dat het gangbaar was om in appgroepen uitspraken te doen over joodse coronacomplotten en de ontbrekende intelligentie van negers. En als er een nieuwe film over de politionele acties in Indonesie uitgebracht wordt, voelen we ons nog steeds wat ongemakkelijk en tekort gedaan. Zo ontwikkeld vind ik Nederland dus niet en heeft de discussie of iedereen vindt dat iedereen gelijk is of beter gezegd gelijkwaardig is, nog een hele lange weg te gaan. 

Als de boodschap van Mahj's gedachtengang gevolgd gaat worden dan komt er eerdaags een hoop Lego te koop op Marktplaats. Ik zou zeggen, vraag niet hoe het kan maar profiteer er van.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 26 mei 2021 00:29
Geplaatst door: @wvdp

Of je het nou leuk vindt of niet, die hebben tot diep in de 20e eeuw nou eenmaal de grootste invloed gehad op het vormen van de maatschappij zoals we die nu kennen.

En waarom was dat precies ook weer?

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 26 mei 2021 12:03

Ik vind het prima dat LEGO een statement durft te maken. Echt politiek vind ik het niet hoor; ik zie het meer als een uiting van de waarden en normen van het bedrijf LEGO. Een ding vind ik wel wat jammer. In het verhaal achter de set 'everyone is awesome' besteedt LEGO aandacht aan acceptatie van geaardheid, geslacht en ras, maar komt neurodiversiteit helaas niet aan bod. Persoonlijk had ik dat wel gewaardeerd.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 26 mei 2021 17:59
WvdP
 WvdP
Geplaatst door: @stuifzand

Of je het nou leuk vindt of niet, die hebben tot diep in de 20e eeuw nou eenmaal de grootste invloed gehad op het vormen van de maatschappij zoals we die nu kennen.

En waarom was dat precies ook weer?

Oh, ik zie nu dat je dat ook anders kunt lezen dan ik bedoelde wink  
Kijk, je kunt er niet omheen dat (door allerlei historisch gegroeide ongelijkheden) de blanke cis-hetero mannen eeuwenlang een buitenproportioneel grote invloed hebben gehad op het vormen van de maatschappij. Als je historisch onderzoek doet, ontkom je er dus niet aan om je ook daarop te richten. Ik ben heel blij dat er onder historici steeds meer aandacht is voor vrouwen, minderheden, lagere sociale klassen, enzovoort. Maar die leefden wel in een maatschappij die voornamelijk door blanke cis-hetero mannen werd bepaald. Daar kun je allerlei dingen van vinden, maar je kunt het niet ontkennen. Of cancelen.

En soms neemt die cancel-cultuur vrij extreme (en wat mij betreft huiveringwekkende) vormen aan. Tot aan "jij hebt geen recht van spreken, want je bent een blanke man" aan toe. En als je dat probeert te weerleggen met inhoudelijke argumenten, te horen krijgen "jij hebt geen recht van spreken, want je bent een blanke man". Dat is de doodsteek voor elk inhoudelijk debat natuurlijk. Maar ja, ik heb daarin geen recht van spreken, want ik ben een blanke man...
Zo ver ís het gelukkig in Nederland nog niet. Maar het is wel iets waar we alert op moeten zijn.

Overigens dwalen we nu een beetje af look
Maar wat mij betreft: everyone is awesome!

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 26 mei 2021 21:28
Brick_Rebel and Henk liked
aawsum

als dit er toe leidt dat ik mijn forumnaam moet wijzigen ... waar doe ik dat dan look  

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 26 mei 2021 22:11
Aangord liked

Te laat, iedereen is nu aawsum

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 26 mei 2021 22:32
Aangord, Koolin en Boindil_Lego 1 heeft het geliked
ggj
 ggj

Will the real Slim Shady aawsum please stand up?

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 27 mei 2021 10:42
Aangord liked

Kijk, je kunt er niet omheen dat (door allerlei historisch gegroeide ongelijkheden) de blanke cis-hetero mannen eeuwenlang een buitenproportioneel grote invloed hebben gehad op het vormen van de maatschappij.

Dat is natuurlijk omdat de rest verder gewoon geen kans kreeg.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 27 mei 2021 14:12
Aangord liked
KlaasK
Geplaatst door: @aawsum

als dit er toe leidt dat ik mijn forumnaam moet wijzigen ... waar doe ik dat dan look  

Dan verander je hem toch in theoneandonlyrealaawsum?

O, je vroeg: waar?

Tja, ik denk dat we allemaal wel gelijk zijn, maar dat we dat niet allemaal kunnen 😉

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 27 mei 2021 17:34
WvdP
 WvdP

Kijk, je kunt er niet omheen dat (door allerlei historisch gegroeide ongelijkheden) de blanke cis-hetero mannen eeuwenlang een buitenproportioneel grote invloed hebben gehad op het vormen van de maatschappij.

Dat is wel een gevolg van die historisch gegroeide ongelijkheden ja. Doordat vrouwen bijv. niet als volwaardige personen werden gezien (getrouwde vrouwen waren in Nederland tot 1956 juridisch handelingsonbekwaam!), kregen ze inderdaad weinig kansen. Er zijn wel wat uitzonderingen, in de Nederlanden bijvoorbeeld Maria van Hongarije en Margaretha van Parma die konden uitgroeien tot zeer begaafde landvoogdessen, elders in Europa natuurlijk Elizabeth I van Engeland en later Catharina de Grote van Rusland, maar dat vrouwen die kans kregen was zeer zeldzaam.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 27 mei 2021 18:00
Aangord liked
Henk
 Henk

De Hunnen, de Maya's, de Egyptenaren, de Chinezen, de Babyloniers,  waren toch echt niet blanke mannen maar zijn toch op enig moment militair en/of wetenschappelijk bepalend op aarde geweest. De eerste blanke mannen, de Grieken, die bepalend waren op militair en/of wetenschappelijk gebied, waren toch echt lang niet allemaal hetero. Sterker nog, homoseksualiteit bij mannen was min of meer de norm en heteroseksualiteit was nu eenmaal noodzakelijk om de soort in stand te houden.

De slavenhandel in de late middeleeuwen was niet zo effectief mogelijk geweest zonder de aanvoer van slaven door de heersende volkeren/stammen in Afrika.

De exploitatie van Nederlands-Indie middels het cultuurstelsel, was niet zo effectief mogelijk geweest zonder de medewerking van de sultans en omringende inheemse elite. 

NB: Deze nuanceringen  op " kregen verder gewoon geen kans" doet overigens niks af aan de achterstanden die in het (recente) verleden zijn veroorzaakt door westerlingen op economisch en sociaal gebied en tot op heden nog doorwerken in zowel de voormalige koloniserende landen als de voormalige kolonien zelf.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 27 mei 2021 18:12
Aangord liked

De eerste blanke mannen, de Grieken, die bepalend waren op militair en/of wetenschappelijk gebied, waren toch echt lang niet allemaal hetero. Sterker nog, homoseksualiteit bij mannen was min of meer de norm en heteroseksualiteit was nu eenmaal noodzakelijk om de soort in stand te houden

Onze huidige begrippen homo/hetero lijken mij niet echt toepasbaar op de klassieke oudheid. In de Griekse samenleving leefden mannen en vrouwen zeer strikt gescheiden, waardoor deze situatie mij eerder vergelijkbaar lijkt met homoseksualiteit in een gevangenis. Een huwelijk  tussen twee mannen was volgens mij ondenkbaar. Griekse vrouwen hadden nog minder rechten dan vrouwen in Egypte of Babylonië.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 27 mei 2021 20:51
Aangord liked
WvdP
 WvdP

@ Henk: ik doelde in mijn posts vooral op de Nederlandse maatschappij. Maar elders waren het natuurlijk ook (of voornamelijk) niet-blanke mannen, dat klopt. Matriarchale samenlevingen bestonden en bestaan wel, maar zijn toch flink in de minderheid.

Toch ook even een zijsprongetje betreffende de slavenhandel: die heeft ook al in de Oudheid en in de Vroege Middeleeuwen bestaan. Veel mensen vinden het niet leuk om te horen, maar de Portugezen, Spanjaarden, Britten, Fransen, Nederlanders en andere westerse landen hebben de slavenhandel hooguit verlegd naar de overkant van de Atlantische Oceaan. Daarvoor (en daarna trouwens ook) bestond er een levendige handel in Afrikaanse slaven naar voornamelijk de Arabische wereld. De slavenhandel was beslist geen exclusief "westers" fenomeen.
Waarmee ik overigens niets wil afdoen aan de gruwelijkheden die ermee gepaard gingen en de gevolgen die afstammelingen van slaven nog altijd ondervinden waar het gaat om racisme en discriminatie. Maar soms is het wel goed om dingen ook in een wat breder historisch perspectief te zien.

Waarmee we overigens wel heel ver beginnen af te dwalen fluiten  

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 28 mei 2021 00:24
Aangord and Rijkvv liked

Waarmee we overigens wel heel ver beginnen af te dwalen fluiten  

Geeft niet! Ik vind geschiedenis reuze-interessant! duim  

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 28 mei 2021 14:02
Aangord liked

ik ook, jeetje heb deze discussie helemaal gemist.

Gelijk de kanttekening dat ik natuurlijk zo'n verguisde cis hetero blanke man ben, soms een beetje woke. 

Als parttime arbeider en thuis pappa vraag ik me wel eens af waarom bv vrouwen zich zolang hebben laten onderdrukken? Na vrijdag tot en met maandag thuis met de kids verlang ik weer naar 3 dagen op werk. Met alle respect naar voltijd thuisblijvers (man of vrouw) maar ik zou dat echt niet trekken voltijd huisman. En waar kwam dat stupide handelingsonbekwaam vandaan voor specifiek getrouwde vrouwen? Er waren dus toendertijd al vrouwen die dachten dat dus mooi niet, en die trouwden dus niet. 

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 29 juni 2021 12:37
Pagina 1 / 2
Deel: