Forum

Online Meeting - 20...

Meldingen
Alles wissen

Ik gebruik het volgende om foto's te maken van mijn moc Poll is created on mrt 02, 2021

Online Meeting - 20 Maart - Hoe werkt mijn camera?!

Aangezien er genoeg belangstelling is voor deze workshop heb ik even een apart topic aangemaakt!

Omdat elke camera anders is het voor mij heel handig om te weten wat iedereen gebruikt voor het maken van foto's of video's van je moc. Daarom heb ik een poll aangemaakt met een aantal opties.

Daarnaast mochten er nog algemene vragen zijn over fotografie of film dan hoor ik die ook graag, ik kan die altijd verwerken in de presentatie! duim  

Citeren
Topic starter Geplaatst : 02 maart 2021 16:40
Twan liked
LegoRK

Ik heb wel een mooie camera, maar ik maak bijna altijd foto's met mn smartphone omdat dat veel minder werk is om de foto's op internet te krijgen. 

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 02 maart 2021 16:42
NDL-GBC liked

Een camera met wisselbare lenzen, ik zet de camera op een statief, omdat ik niet zulke stille handjes heb.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 02 maart 2021 17:03

Ik heb zelf een Canon EOS M200 (systeemcamera) die ik de laatste tijd gebruik voor foto's maken.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 02 maart 2021 17:06

Sony Cyber-shot, compact camera gebruiker hier. Ik schiet foto's met een statief en lichttent die meestal door twee fotolampen zonder kap worden belicht. Voor grote MOC's gebruik ik mijn woonkamer met raambelichting met dezelfde camera.

Amper tot geen ervaring met een spiegelreflex. Ik zal niet weten waar ik moet kijken mocht ik overstappen.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 02 maart 2021 17:17
Raven
Geplaatst door: @legork

Ik heb wel een mooie camera, maar ik maak bijna altijd foto's met mn smartphone omdat dat veel minder werk is om de foto's op internet te krijgen. 

Ditzelfde ik heb een hele mooie Alpha spiegelreflex in de kast liggen maar de smartphone is makkelijker. Ik heb zelfs een flitser, statief en andere attributen confused  

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 02 maart 2021 18:21

Alle 4 behoort hier tot de mogelijkheden. Van iPhone, via Nikon P1000, Nikon Z50 naar Nikon D7500.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 02 maart 2021 19:33

Ik heb nu een compact camera maar ga op den duur wel over op een systeemcamera.

Tips om meer uit de smartphone te halen zijn natuurlijk altijd welkom.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 02 maart 2021 22:32

Ik heb een Samsung Galaxy A en ook een Nikon D3200 spiegelreflex (met statief). Het mobieltje is veel makkelijker en sneller, de Nikon maakt veel mooiere foto's, altijd een dilemma

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 02 maart 2021 22:55
Twan
 Twan

Tof dat je dit doet!

Ik maak nu nog foto's met mijn crappy smartphone, maar ik wil misschien wel een echte camera hebben.

Aanbevelingen daarvoor zou ik graag hebben! Het mag niet veel kosten, want dan heb ik meer over voor Lego lol  

Is tweede hands een goede optie?

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 03 maart 2021 00:10

Goed om al deze antwoorden te zien! Ik neem aan dat de meeste van jullie fotograferen op de automatische stand van de camera? (mocht dit niet zo zijn laat het dan weten!)

@twan Is tweede hands een goede optie?

2de hands is zeker een optie, je moet wel goed opletten op een aantal zaken als je een camera 2de hands koopt maar dan kan ik je gerust bij helpen. duim  

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 03 maart 2021 00:30
Twan liked

Ik fotografeer met een systeemcamera. Ik heb een witte muur en een wit blad op mijn kantoor waar ik op fotografeer. Ik heb geen extra lampen dus ik fotografeer altijd overdag. Door een iets langere sluitertijd in te stellen kan de ISO en kan ik eventueel wat met het diafragma spelen om een deel of juist alles scherp te stellen. Daarom fotograaf ik altijd vanaf statief. Ik vind het lastigste dat foto's op dat kleine schermpje vaak scherp lijken, maar dan op de pc toch een beetje onscherp blijken te zijn. 

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 03 maart 2021 08:53
LegoRK liked

Heel herkenbaar, Boindil. lol  

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 03 maart 2021 09:43
Geplaatst door: @boindil_lego

Ik fotografeer met een systeemcamera. Ik heb een witte muur en een wit blad op mijn kantoor waar ik op fotografeer. Ik heb geen extra lampen dus ik fotografeer altijd overdag. Door een iets langere sluitertijd in te stellen kan de ISO en kan ik eventueel wat met het diafragma spelen om een deel of juist alles scherp te stellen. Daarom fotograaf ik altijd vanaf statief. Ik vind het lastigste dat foto's op dat kleine schermpje vaak scherp lijken, maar dan op de pc toch een beetje onscherp blijken te zijn. 

Je gebruikt hier dus al woorden, zoals ISO en diafragma, die ik wel eens gehoord heb, maar geen idee heb wat die daadwerkelijk doen. Laat staan dat ik ze tot mijn voordeel kan gebruiken. 

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 03 maart 2021 10:24
Raven

Ik heb de camera eens opgetrommeld en de baterijen worden nu opgeladen. Statief is weer schoon dus ik ben er klaar voor.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 03 maart 2021 11:40

Ik heb via mijn vrouw ook toegang tot zo'n fijne fancy EOS camera (systeem? spiegel reflex?) dingus en ook ergens een reis statief voor/vanwege vakantie foto's op IJsland.

Maar het gedoe van pakken en opstellen, bedienen, en dan kaart eruit, en die weer in de laptop, gedoe want het is een stomme apple, bestand er af, en dan pas naar het forum weerhoud mij er van om dat mooie ding te gebruiken.

Ik ga dus vaak voor de makkelijke, te snelle, ff tussendoor snapshot met smartfoon camera en dump op forum optie. (Het feit dat er overdag vaak weinig rust en tijd is om met goed licht even rustig een foto te kunnen maken voordat 1 van de 3 andere gezinsleden aan mijn benen hangen als een blok beton is ook wel een dingetje)

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 03 maart 2021 12:33
NDL-GBC liked
Je gebruikt hier dus al woorden, zoals ISO en diafragma, die ik wel eens gehoord heb, maar geen idee heb wat die daadwerkelijk doen. Laat staan dat ik ze tot mijn voordeel kan gebruiken. 

Dit zijn precies de dingen die ik ga uitleggen en nog meer...

Het is heel handig als iedereen zijn camera bij de hand heeft, voor smartphone gebruikers is het handig om een app te installeren waarmee je handmatige controle krijgt over je camera. Ik ga nog even uitzoeken welke apps hier handig voor zijn! duim  

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 03 maart 2021 13:56
Twan liked
LegoRK

Goed plan Raven, ga ik ook ff doen. 

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 03 maart 2021 15:24
Geplaatst door: @workfromtheheart

Toen ik mijn camera kocht zat daar een gratis online fotografie cursus bij. Daar werd het heel goed in uitgelegd. Deze afbeelding van internet maakt het ook wel erg duidelijk.

Belichtingsdriehoek
BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 03 maart 2021 15:34

Ik heb alleen een smartphone op dit moment, wens voor wat anders is er wel maar moet nog sparen ervoor. Heb een Galaxy S10

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 13 maart 2021 11:31

Ik ben momenteel bezig met het maken van de presentatie, het is lastig om de basis principes aan smartphone gebruikers uit te leggen aangezien je daar niet zoveel controle hebt over je camera. Ik raad aan voor de mensen die mee doen met de smartphone om de app Yamera (alleen op IOS) en voor android de app Manual camera Lite. Hiermee krijg je handmatig controle over je camera op je telefoon en kan je dus terwijl ik mijn presentatie geef mee doen met het experimenteren.

Er zijn wel handig tips die ik mee geef voor smartphone gebruikers en kan je er zeker veel van leren als je nog de overstap wil maken naar een Spiegelreflex/systeem/compact camera.

Het is dus onwijs handig als iedereen zijn of haar camera bij de hand heeft. Ik laat in mijn presentatie zien doormiddel van een klein diorama wat elke instelling doet met je foto (dit doe ik met een systeem camera: Sony A6300 & een Iphone X). Dus bouw of maak een kleine opstelling die je kan fotograferen. 

Ik heb gezien op het forum dat er veel niveau verschil is in het maken van foto's. Dus wat ik ga uitleggen is echt de basis van het fotograferen dus ISO,Diafragma,Sluitertijd,Witbalans, Belichting & Paar handige tips. 

Ik heb er onwijs veel zin in en ik hoop jullie ook!

Mochten er nog vragen zijn hoor ik het graag!

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 18 maart 2021 16:29

Ik doe graag mee aan de workshop. Altijd interessant smile  

Ben zelf wel bekend met fotografie, lang geleden eens een basiscursus fotografie gevolgd. Gericht op hoe je een foto maakt en het gebruik van de spiegelreflex camera.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 20 maart 2021 09:51

Zo, nog maar even de batterij in de oplader gelegd. 
Straks nog maar even een klein dioramaatje bouwen en dan ben ik er helemaal klaar voor.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 20 maart 2021 10:11

Is het goed als ik het bijwoon maar geen opstelling gereed heb?

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 20 maart 2021 10:35

Uiteraard.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 20 maart 2021 10:59
Raven

Ik heb vandaag mijn foto's die ik gemaakt heb met info uit de workshop geplaatst in het MMMM topic. Eventuele extra tips en tricks zijn welkom. Ik heb dus gespeeld met de F en gebruik gemaakt van een spiegelreflex (Alpha van Sony) op een statief.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 28 maart 2021 22:35
Geplaatst door: @raven

Ik heb vandaag mijn foto's die ik gemaakt heb met info uit de workshop geplaatst in het MMMM topic. Eventuele extra tips en tricks zijn welkom. Ik heb dus gespeeld met de F en gebruik gemaakt van een spiegelreflex (Alpha van Sony) op een statief.

Hey Raven sorry voor mijn late reactie! Ik heb de foto's even goed bekeken en ze zien er heel goed uit en onwijs tof bouwerk! Ik zie dat je hebt gespeeld met je diafragma leuk om dat te zien!

Ik denk dat een goeie tip om je foto's nog mooier te maken is ipv 2 lichtbronnen naar 1 dezelfde lichtbron over te gaan (Ik denk dat je een raam hebt gebruikt en een lamp klopt dat?) Hierdoor heb je niet 2 verschillende kleuren kwa lichtbron. En dan zul je waarschijnlijk zien dat 1 kant heel donker is en daar kun je dan een wit vel gebruiken om het licht te weerkaatsen. uiteindelijk krijg je hierdoor een contrastrijke foto krijgt. (zie hieronder wat ik precies bedoel)

474 10 Food Photography Lighting Tips That Will Improve Your Photos

Ik ga proberen deze week de presentatie met nog een aantal extra tips hier te plaatsen zodat iedereen alles weer terug kan zien.

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 06 april 2021 10:16
Twan and LegoRK liked
Raven

Thnx voor de feedback. Ik heb recht van mijn foto's een raam (op 1,5 meter) en boven mijn bouw/fototafel hangt een lamp met 5 spots deze zijn gericht op mijn tafel. Ik ga het proberen,  bedankt voor de feedback nogmaals.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 06 april 2021 11:17
NDL-GBC liked
Twan
 Twan
Geplaatst door: @ndl-gbc
Geplaatst door: @raven

Hey Raven sorry voor mijn late reactie! Ik heb de foto's even goed bekeken en ze zien er heel goed uit en onwijs tof bouwerk! Ik zie dat je hebt gespeeld met je diafragma leuk om dat te zien!

Ik denk dat een goeie tip om je foto's nog mooier te maken is ipv 2 lichtbronnen naar 1 dezelfde lichtbron over te gaan (Ik denk dat je een raam hebt gebruikt en een lamp klopt dat?) Hierdoor heb je niet 2 verschillende kleuren kwa lichtbron. En dan zul je waarschijnlijk zien dat 1 kant heel donker is en daar kun je dan een wit vel gebruiken om het licht te weerkaatsen. uiteindelijk krijg je hierdoor een contrastrijke foto krijgt. (zie hieronder wat ik precies bedoel)

Ik ga proberen deze week de presentatie met nog een aantal extra tips hier te plaatsen zodat iedereen alles weer terug kan zien.

Dat is een mooie tip, dat ga ik ook proberen!

is in plaats van een wit vel een spiegel niet handiger? of heb je dan "een extra" lichtbron?

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 06 april 2021 14:24
Geplaatst door: @twan

is in plaats van een wit vel een spiegel niet handiger? of heb je dan "een extra" lichtbron?

Spiegel kan inderdaad ook alleen is je licht bron iets minder diffuus. (in de foto gebruiken ze voor het raam nog een doorschijnend gordijn, dit maakt het licht een stuk zachter, dat werkt ook mooi op lego)

Ook wat heel erg veel effect heeft is om het papiertje/wit weerkaats oppervlakte 10 cm dichter of 10 cm verder weg te zetten van je moc. Je zult al snel zien dat dat heel veel verschil maakt.

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 06 april 2021 14:41

Werkt een witte muur niet net zo goed?

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 06 april 2021 15:45
Twan
 Twan
Geplaatst door: @ndl-gbc

Spiegel kan inderdaad ook alleen is je licht bron iets minder diffuus. (in de foto gebruiken ze voor het raam nog een doorschijnend gordijn, dit maakt het licht een stuk zachter, dat werkt ook mooi op lego)

Ook wat heel erg veel effect heeft is om het papiertje/wit weerkaats oppervlakte 10 cm dichter of 10 cm verder weg te zetten van je moc. Je zult al snel zien dat dat heel veel verschil maakt.

ja precies, omdat je dat gordijn al ervoor hebt, is het licht toch al diffuus? of is dan alsnog een wit vel beter? het lijkt me doordat je al door een gordijn heen schijnt, een wit vel niet meer heel veel licht heeft om diffuus te maken.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 06 april 2021 22:15

Werkt een witte muur niet net zo goed?

Witte muur werkt in principe net zo goed alleen het nadeel hiervan is dat je het niet kan verplaatsen waardoor je de intensiteit niet kunt controleren. voorbeeld:

Stel dat het object wat je wil gaan fotograferen 1 meter van het raam af staat. en de witte muur aan de andere kant staat 4 meter van het raam dan heeft die witte muur vrij weinig tot geen effect op je beeld je moet het er echt kunnen verplaatsen tussen de 10-50 cm van je MOC daar kun je namelijk het beste doseren. zie hieronder afbeelding voor meer duidelijkheid. licht sterkte 

Schermafbeelding 2021 04 07 om 09.39.42

oranje is hier het witte papier/weerkaats oppervlakte

ja precies, omdat je dat gordijn al ervoor hebt, is het licht toch al diffuus? of is dan alsnog een wit vel beter? het lijkt me doordat je al door een gordijn heen schijnt, een wit vel niet meer heel veel licht heeft om diffuus te maken.

Klopt het licht is dan al vrij diffuus, maar een wit papier werkt dan nog steeds heel goed om de andere kant iets meer licht te geven. Ik zou zeggen probeer beide en je zult zien dat het best wel een verschil maakt. 

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 07 april 2021 09:47
Deel: