Forum

Lego castle mix bla...

Meldingen
Alles wissen

Lego castle mix black Falcons en Knights

Hoi allemaal. 

Ik zat van de week weer eens heerlijk te neuzen in sites over lego Castle 1983-1993. Voor mij zijn de Black Knights het mooiste lego ooit.

Ik kwam op een site de volgende foto tegen.

556px Castle Proto U

Hier stond enkel bij:

the above picture is an old prototype castle from the late 80's, sadly it and many of the parts shown were never released

Heeft iemand hier misschien toch meer informatie over?

Groet Peter

Citeren
Topic starter Geplaatst : 10 juli 2021 22:45
Horzano liked

Ik zat eerst te denken dat deze foto van 1987 is. Black knights moesten toen nog geïntroduceerd worden. Maar dan klopt het niet. De ovale schildjes zijn geïntroduceerd in 1992 en bruine bricks werden pas gebruikt in 1993. Ik denk dat deze foto van 1991 is. Dit zou een prototype zijn geweest voor de Black Knights Castle (6086). Maar dat ze wel een ontwikkeling hebben doorgevoerd in 1993 met de toren punten. 

Ook leuk dat hier een andere raised baseplate is gebruikt. Het formaat komt overeen met de Royal Knights Castle, maar ik zie niet de trap aan de voorkant.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 11 juli 2021 10:07

Ik vind die schilden er wel gaaf uitzien. Jammer dat die nooit in dit kleurenschema zijn uitgebracht. Heeft die Zwarte Valk in de toren boven de ophaalbrug trouwens een ongebruikt prototype bijl/hellebaard? Die bijl lijk op een dubbele versie van de klassieke bijl/hellebaard (BrickLink - Part 3848 : Lego Minifigure, Weapon Halberd [Minifigure, Weapon] - BrickLink Reference Catalog). 

Overigens heeft LEGO wel bij 2 andere sets Zwarte Ridders en Zwarte Valken bij elkaar gestopt:

6059: Knight's Stronghold | Brickset: LEGO set guide and database

6057: Sea Serpent | Brickset: LEGO set guide and database

@sanderkoenen Mij lijkt eerder, dat dit de klassieke raised baseplate is, die ook in de 6086 is gebruikt, met misschien een 8x16 of 8x32 baseplateje  ernaast/erachter of zelfs dat niet eens. Ik heb niet de indruk dat we hier naar 32x48 zitten te kijken. De opzet van 2 poorten op verschillende hoogteniveaus deed mij echter ook denken aan de 6090. Misschien dat dit prototype dus wel ook al als vooronderzoek heeft gediend voor dat kasteel (en dat die unieke raised baseplate daar dus wel uit is voortgekomen).

Maar misschien dat Castle-experts, zoals @elderon hun professionele Castle-licht kunnen laten schijnen op die baseplate. gehgeh  

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 11 juli 2021 11:16

Volgens mij is het inderdaad de 2552px6 maar dan een kwartslag gedraaid zodat de ophaalbrug bij een hoog gedeelte zit. Ik tel 22 studs van de hoek tot het schuine deel, en de print lijkt ook hetzelfde als van de 6080 en 6086 hoewel dat natuurlijk niks zegt.

De hoek en de bebouwing geven het idee dat het een grotere base-plate is maar de studs liegen niet. Ook denk ik niet dat er nog een plaat naast zit, maar gewoon de volle breedte van de baseplate benut dmv hoge inverted slopes, zoals aan de voorkant en ook bij 6086 gedaan is.

Ja @Bricknook op de brug zelf staat er ook eentje met zo'n dubbele bijl. Persoonlijk ben ik nog het meest gecharmeerd van die zwarte caparison (paardenkleedje)

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 11 juli 2021 11:49

De link met de baseplate van Royal Knights Castle had ik nog niet gelegd. Deze is natuurlijk wen stuk "nieuwer" misschien wel een voorbeeld hiervoor geweest.

Wat mij ook opvalt zijn de borststukken, hier staan voor mij onbekende symbolen op.

Veel stukken zijn mij ook niet bekend. De rode puntdakken, het 45g muurdeel. Al komt die laatste mij wel enigzins bekend voor.

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 11 juli 2021 21:48
Geplaatst door: @sir-peet

het 45g muurdeel. Al komt die laatste mij wel enigzins bekend voor.

Dat is Panel 6 x 6 x 6 Corner with Window - 6055.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 11 juli 2021 23:58
Sir-Peet liked

Het is wel de 32 x 32 Raised Baseplate inderdaad.

Het kasteel oogt groter zo. 
Ik blijf erbij dat dit kasteel het prototype moest zijn voor Black Knights Castle.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 12 juli 2021 08:24

@orangespaceman dank, die bedoelde ik ja.

Maar deze is pas in 1995 geïntroduceerd in de set 6090 Royal Knight's Castle.

Zou het toch kunnen dat deze foto na 1993 gemaakt kan zijn?

Als spin-off van een nieuwe fractie?

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 12 juli 2021 16:47

Zo zijn er nog een aantal van deze prototypes:

image
image
image
image
image
image

Aangezien er van alles in voor komt van Crusaders tot Dragon Knights is een jaartal er aan vast plakken lastig.

Veel stukken zijn mij ook niet bekend. De rode puntdakken.

Een grotere versie van deze dus, eigenlijk maar blij toe dat zo'n lelijk onderdeel nooit is uitgebracht.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 12 juli 2021 17:27
Horzano liked

Zou het toch kunnen dat deze foto na 1993 gemaakt kan zijn?

Als spin-off van een nieuwe fractie?

Het is ook mogelijk dat deze onderdelen al ontworpen zijn lang voordat deze uiteindelijk in een set terecht komen. Ik geloof ergens gelezen te hebben dat het ontwerpen van LEGO sets uit de jaren 80 en 90 drie jaar duurde. Tegenwoordig geen idee.

@Ecclesiastes, die laatste prototype foto heb ik nog nooit eerder gezien. Bedankt!

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 12 juli 2021 18:00

Ik ben deze onlangs ook nog tegengekomen en zelf nog nooit eerder gezien:

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 12 juli 2021 18:02
Iook
 Iook

Is dat nu een minifig lijf met een veel groter hoofd confused  

Het is dat er de zelfde bomen bij het kasteel staan maar anders zou ik bijna zeggen dat het geen Lego is.......

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 12 juli 2021 18:36

Dat zijn de hoofdjes van Homemaker figuren. 

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 12 juli 2021 19:28

@ecclesiastes Die laatste foto is met de zelfde figuren en paardenkleedjes. Ook de achtergrond en bomen zijn het zelfde.

Goed mogelijk dus dat dit in de zelfde ontwerpproces zat.

De voorkant vertoont wel veel vergelijkenis met de set 6086.

Wel een bijzondere baseplate is het trouwens.

Mooie form ook van het kasteel, leuk om eens proberen na te bouwen.

Staat er nou een grote draak boven op het dak?

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 12 juli 2021 20:11
Geplaatst door: @workfromtheheart

Ik geloof dat het LEGO BASIC hoofdjes zijn. Zoals op dit BASIC figuurtje.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 12 juli 2021 20:39
Iook
 Iook

Ik denk dat je gelijk hebt OrangeSpaceman. Zou dit een eerste aanzet geweest zijn naar de Juniors?

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 13 juli 2021 11:30

Daar moest ik ook meteen aan denken.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 13 juli 2021 11:43
LegoRK
Geplaatst door: @workfromtheheart

Maar die passen niet op een minifig lijfje. Want er zit een pin aan de onderkant van het hoofd.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 13 juli 2021 16:07
Deel: